Het is van cruciaal belang om doelen op je website te meten om de effectiviteit van je website en online marketinginspanningen te beoordelen. We hebben in de vorige blogs kunnen lezen wie onze doelgroep is en hoe we een effectieve landingspagina maken. Dit konden we doen met behulp van onze SE Ranking Tool.

 

Als een relevante bezoeker nu op deze pagina komt en een conversie maakt willen we natuurlijk graag weten hoe dit is gebeurd zodat we de conversies verder kunnen optimaliseren. 

Hier zijn enkele veelvoorkomende doelen die je kunt meten:

  • Conversies: dit is het aantal keren dat een bezoeker van je website een gewenste actie heeft uitgevoerd, zoals een telefoontje, het invullen van een contactformulier, het plaatsen van een bestelling of het downloaden van een whitepaper.
  • Pagina-weergaven: dit meet het aantal keren dat een specifieke pagina op je website is bekeken.
  • Bouncepercentage: dit meet het percentage bezoekers dat je website verlaat na het bekijken van slechts één pagina.
  • Gemiddelde sessieduur: dit meet hoe lang bezoekers op je website blijven voordat ze deze verlaten.
  • Terugkerende bezoekers: dit meet het aantal bezoekers dat meerdere keren op je website is geweest.

Om deze doelen op je website te meten, moet je een webanalyse-tool gebruiken, zoals Google Analytics.

Nadat je je doelen hebt ingesteld, kun je je doelgegevens bekijken in de rapporten van Google Analytics. Dit geeft je waardevolle inzichten in de prestaties van je website en helpt je om je online marketingstrategie te optimaliseren.

Om Google Analytics te kunnen gebruiken zullen we in de broncode op de website een code moeten plaatsen. Wij gaan dit niet doen omdat er misschien meer codes op de website moeten komen zoals facebook, hotjar of andere tools. Al deze codes zullen de website wat langzamer maken. Daarom gaan we maar 1 code plaatsen en dat is de code van Tagmanager. In Tagmanager van Google zullen we alle codes plaatsen die voor ons interessant zijn. Dus ook Google Analytics. Dit zorgt ervoor dat onze website de optimale snelheid blijft behouden, En een snelle laadtijd is van belang voor een goede ranking. In onze volgende blog gaan we aan de slag met het maken van een Google Analytics account.